Keuzevakken

Op De Triviant bieden wij de leerlingen een extra kans om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen. Met de keuzevakken kunnen de leerlingen van De Triviant aangeven waarin ze zich extra willen ontwikkelen in de komende periode. Hierin maken wij een onderscheid in onderbouw, middenbouw en bovenbouw. 

 

Onderbouw (groep 1/2)

In de onderbouw krijgen de leerlingen de 'keuzevakken' klassikaal. De kleuters kiezen dus nog niet zelf een vak maar krijgen vakken van vakdocenten klassikaal. Doel hiervan is dat de kinderen kennis maken met de verschillende mogelijkheden. Zo ontdekken de leerlingen wat ze leuk vinden en ook wat ze niet leuk vinden. 

 

Middenbouw (groep 3, 4 en 5)

Het keuzevakuur van de leerlingen in deze groepen vindt plaats aan het einde van de ochtend van 11.00 - 12.00 uur. De kinderen die het lastig vinden om te kiezen, worden door de groepsleerkracht begeleid in het maken van de keuzes. In deze groepen wordt de basis van de keuzevakken van de keuzevakken aangelegd. 

 

Bovenbouw (groep 6, 7 en 8)

In de bovenbouw wordt de kennis die is opgedaan in de lagere groepen verdiept. Ook wordt gezocht naar waar de leerling goed in is en waar de leerling nog moeite mee heeft. De leerlingen leren dat je niet altijd alles goed moet kunnen. In de bovenbouw vindt het keuzevakuur aan het einde van de middag plaats van 14.15 - 15.15 uur. 

 

Vanaf groep 3 kiezen de leerlingen viermaal per jaar een nieuw keuzevak waarmee de leerlingen aan de slag gaan. Een periode duurt negen weken. In de eerste acht weken worden de vaardigheden aangeleerd die nodig zijn voor het beoefenen van dat vak. In de negende week vindt er een presentatieweek plaats. De leerlingen zien wat de andere leerlingen hebben gedaan en kunnen zo weer rond kijken voor andere jaren. 

 

Overzicht keuzevakken

Binnen elke keuzeklas en elk onderdeel wordt er een bepaald thema aangeboden, bijvoorbeeld bij de variabele klas en het onderdeel kookles wordt er gewerkt met het thema Aziatisch. 

De keuzevakken zijn een vast onderdeel van het lesprogramma op maandag, dinsdag en donderdag. Dit is niet op vrijwillige basis. De leerling moet meedoen aan één van de keuzevakken. Op de vrijdag hebben wij in de klas een weekafsluiting. Hier mag de leerkracht zelf invulling aan geven. Daarnaast willen wij net als in het reguliere lesprogramma bij de keuzevakken de talenten van de ouders benutten.